Ofertę monitorów komputerowych, podobnie jak innych podzespołów, możemy podzielić na te przeznaczone do pracy i przeznaczone do rozrywki (monitory dla graczy / monitory gamingowe). Ekrany do pracy dodatkowo dzielimy na wyświetlacze do pracy biurowej i monitory dla grafików / montażystów wideo. To od tych ostatnich wymaga się najwięcej - idealne, powtarzalne odwzorowanie barw, równomierne podświetlenie i nacisk na ergonomię to cechy monitorów dla grafików, fotografów, retuszerów, projektantów i twórców wideo.
Praca w biurze, to najczęściej godziny z arkuszem kalkulacyjnym, edytorem tekstu i przeglądarką internetową. Warto mieć wówczas możliwość zestawienia ze sobą przynajmniej dwóch stron A4 - po lewej i prawej stronie monitora. Dlatego polecamy ekrany min. 24-calowe o rozdzielczości od HD (1920 x 1080 pikseli) w górę. Idealnym kompromisem pomiędzy ceną wyświetlacza, a powierzchnią roboczą są monitory WQHD (2560 x 1440 pikseli). Podczas pracy równie ważna co powierzchnia robocza, jest ergonomia. Ekran ustawiony zbyt nisko względem użytkownika skutkował będzie nienaturalną postawą, co szybko przełoży się na bóle kręgosłupa. Dlatego wybierając monitor do pracy zwróć uwagę na możliwości regulacji położenia matrycy. Wiele monitorów, oprócz nóżki umożliwiającej regulowanie wysokości ekranu posiada także tzw. funkcję pivot. Dzięki niej możesz obrócić monitor, który ustawiony pionowo, znacznie ułatwia pracę z długimi dokumentami tekstowymi czy przeglądanie rozbudowanych serwisów internetowych.
Gracze komputerowi oczekują od swoich ekranów czegoś więcej niż dużej powierzchni roboczej i dobrej ergonomii. Czas reakcji - to pojęcie, które nieustannie przewija się w świecie gier komputerowych - dotyczy również monitorów. Z kolei czasowi reakcji (wyrażanemu w milisekundach - ms.) towarzyszy pojęcie częstotliwości odświeżania ekranu (wyrażane w hercach - Hz). Najogólniej mówiąc - im krótszy czas reakcji i wyższa częstotliwość odświeżania tym lepiej. Na ekranie ze 144 lub 165 hercowym odświeżaniem efekt „smużenia” będzie mniej widoczny - wyświetlany obraz będzie zmieniał się płynniej, a brak zauważalnych „rozmyć” podczas szybkich ruchów kontrolera bezpośrednio przełoży się na ich precyzję i ogólną jakość rozgrywki.
Najbardziej zaawansowane i dopracowane technologicznie matryce to te przeznaczone dla twórców cyfrowych. Monitory do zastosowań profesjonalnych charakteryzują się, przede wszystkim, doskonałą ergonomią, dużą powierzchnią roboczą, wysoką rozdzielczością, szerokimi możliwościami kalibracji, liczbą wyświetlanych kolorów oraz jakością odwzorowania barw. W przeciwieństwie do ekranów dla graczy, czas reakcji i częstotliwość odświeżania mają tutaj najmniejsze znaczenie.
O ergonomii, wielkości i rozdzielczości monitorów już pisaliśmy. Kolor - to słowo klucz w kontekście ekranów dla twórców. Większość dostępnych na rynku monitorów, to wyświetlacze 8-bitowe, wyświetlające 16,7 miliona kolorów (standard True Color). Dla fotografów, grafików, projektantów i edytorów wideo przeznaczone są wyświetlacze 10-bitowe, potrafiące wyświetlić ponad miliard odcieni (standard Deep Color). Przeglądając ofertę monitorów komputerowych zauważysz także taki parametr jak „odwzorowanie / pokrycie przestrzeni barw sRGB” lub „odwzorowanie / pokrycie przestrzeni przestrzeni Adobe RGB” - im bliżej całkowitego pokrycia, tym lepiej. Użytkownik monitora, którego producent zadeklarował pokrycie danej przestrzeni bliskie 100% może mieć pewność, że to co widzi na ekranie, będzie się pokrywało z tym, co zarejestrował aparat lub kamera. Jest to także bardzo ważne w przypadku osób przygotowujących materiały do druku.